Tallinna linna tellitud uuringust selgus, et peatänava ideekonkursi võidutöö laseks läbi vaid veerandi tänasest liiklusest, samuti halveneks ühistranspordi läbilaskvus. Selle tõttu otsustati projekt teadmata ajaks edasi lükata.

Tallinna linnapea Mihhail Kõlvarti sõnul ei arvesta peatänava ideekonkursi võitnud töö "Kevad linnas" teiste ümbruskonna arengutega, nagu näiteks sadama trammiliin ning Estonia ja Rävala puiestee ümberehitus, vahendab ERR

"Praegune idee on õige, aga seda pole tehniliselt läbi mõeldud. See on lihtsalt tore idee kaardi peal," märkis Kõlvart.

Tallinna Transpordiameti tellimusel uuringu läbi viinud K-Projekti juhataja Rein Annusveri sõnul selgus liiklusanalüüsist, et ka 25-protsendise läbilaskvuse juures oleks teatud ristmikel ummikud.

„Hetkel on piirkonnas kolm suurt ristmikku, kus tekivad ummikud. Nendeks on Estonia puiestee, Vabaduse väljaku ja Pärnu maantee ristmik, kus ummikud on praegu juba pikad ning praeguse projekti puhul need ummikud ei kaogi. Teiseks Viru väljaku ristmik, kust jalakäijatel on pikk teeületus ning seetõttu tähendab see nii tavatranspordile kui ka ühistranspordile pikka ooteaega,“ selgitas Annusver. „Ühistranspordile on praegu kõige keerulisem Pronksi tänava, Jõe tänava ja Narva maantee ristmik, kus ühistranspordipeatus on ristmiku lähedal, mistõttu hakkab ühistransport kuhjuma. Praeguse peatänava projektlahenduse puhul kaasnevad mõjud, mis ei lahenda tänast olukorda.“

Tallinna Transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja Talvo Rüütelmaa möönis tellitud uurimuse valguses, et paraku arhitektuurselt väga ilus töö osutus liiklustehniliselt selliseks, mis kahjustab kõigi liiklejate huve, kaasa arvatud jalakäijaid, ühistranspordi kasutajaid kui ka autoga liiklejaid. „Mõned lahendused osutusid ka ohtlikuks, kus jalakäija saab otsesema teeületuse, kuid ta viibib sõidukite ja ühistranspordiga samas liiklusruumis kauem, mis on kahtlemata ohtlikum,“ nentis Rüütelmaa.

Arhitektid: linnakodanik võõrdub linna südamest 

Juunis omal soovil Tallinna peaarhitekti ametist lahkunud Endrik Männi õnul on üpris selge, et linnavõim on otsustanud kergliikluse eelistamisest taganeda. "Põhjusi tuleb otsida sellest, et suunda jalakäijasõbralikule ja majanduslikult edukamale Tallinnale on otsustatud edasi lükata," rääkis ta ERRi portaalile. 

Mänd märkis, et Tallinna kesklinn ei kannata enam välja autostumise kasvu. "Linn peab hakkama piirama autoliiklust kesklinna suunal ja kõik uued projektid peavad olema sellele eesmärgile allutatud," ütles ta.

Arhitektide Liit soovitab Tallinna linnapeal peatänava projektiga jätkata, vastasel korral liiklusprobleemid süvenevad ja linnakodanik võõrdub oma linna südamest.

Eesti Arhitektide Liidu president Katrin Koovi sõnul peaks kesklinn olema kaasaegne ja inimsõbralik elukeskkond ning uue peatänava väljaehitamine viiks meid sellele palju lähemale, muutes Tallinna euroopalikumaks linnaks.

“Peatänava idee käivitamise ning suure arhitektuurikonkursi eduka läbiviimisega tegi endine linnapea Taavi Aas suure sammu pealinna viimisel 21. sajandisse. Pealinna peatänava projekti edasilükkamine tähendaks sammu vastassuunas. Kesklinn tuleks anda linnaelanikele tagasi ning sellele aitakski kaasa nutikas ja kaasaegne peatänava lahendus. Kesklinn peaks olema sihtkoht, mitte läbisõiduhoov,” sõnas Koov.

Peatänava projekti ebamäärase tulevikuga jääks Tallinn sisuliselt ainsaks Eesti linnaks, kes loobuks Eesti vabariigi 100. aastapäevale kingitusena mõeldud projektist “Hea avalik ruum”, mille raames uuendatakse 2020. aastaks 15 linnakeskust ning mis on hetkel hoogsalt arenemas linnades üle Eesti.

“Leiame, et edukalt läbiviidud peatänava konkursi tulemuseks on hea, kvaliteetne ja teostatav projekt. Tuleb usaldada endiste linnajuhtide otsuseid ja valikud ning loodame, et uus linnapea ja uus linnaplaneerimise ameti juht ei lähe ajalukku peatänava peatamisega, vaid võtavad peatänava projekti oma auasjaks ning lähiaastate töö põhiliseks väljakutseks, mis loob Eesti pealinnale väärika ja eeskujuliku avaliku ruumi,” ütles Katrin Koov.

19 kommentaari

E
Eks need  /   18:21, 10. juuli 2019
Eks need linnaisad on meil ikka ühed sõnapidajad mehed - homme enam ei mäleta, mida täna käsi südamel lubavad.
.
..  /   18:52, 10. juuli 2019
Kuidas on võimalik, et projekti autorid koos kavandiga kohe liiklusmõjude analüüsi esitama ei pidanud või linn seda eraldiseisvalt varem ei tellinud?
  /   19:18, 10. juuli 2019
Tunniajalistes ummikutes seistes saate autoaknast nautida Tallinna ilu ning vaadata filmi "Varastati Vana-Toomas"
S
See algataja  /   19:48, 10. juuli 2019
oli eelmine isa ehk nüüd vanaisa :).
Ü
Üks hullus on Eestis lahti läinud. Maakondade keskused kaetakse kividega, betooniga või asfaldiga. p  /   20:26, 10. juuli 2019
Pii
A
Ants  /   21:03, 10. juuli 2019
Edasi lükkamisest on vähe, ka sellest rääkimine tuleks lõpetada. Tallinnas on kogu vanalinn peatänavaks-
T
Tõnu  /   21:13, 10. juuli 2019
Väga elukauge projekt, loodan, et ei teostu kunagi. Riigi peamaanteede ristmikul ei saa eelisarendada kergliiklust, sest muud liiklust pole kuhugi mujale suunata. Ümberringi on palju jalakäijatele sobivat ruumi. Väikelinnade peatänava ja peaväljaku ideed ei saa kohaldada pealinnale. Siin on kesklinnas väga tihedalt sihtkohti, kuhu tuleb jõuda teid mööda. Ristmik ise ei ole mingi sihtkoht, on jabur väita, et on. Liikluspiirangud ahistavad just inimesi, kes tahavad kesklinna jõuda või sellest läbi sõita. Arvestatagu suure sadama lähedust, kesklinna elanikke, sadade asutuste külastajaid jne.
T
Tõnu  /   21:18, 10. juuli 2019
Selles "peatänava" projektis oli mitmeid jaburaid pseudoprobleeme. Näiteks see, et Viru hotelli sissepääs on tavaliiklusest veidi kõrgemal tasandil (mis on tark, elegantne lahendus). Projektis oli vaja see mäeke maha hööveldada ja teha hotelli sissepääs keldrikorrusele! Milleks???! Siis väideti, et Viru keskuse parkimismaja ei kasutata niikuinii ja sissesõit sinna pole vajalik. Vale jutt. Miks suruda liiklus ühes suunas ühele sõidurajale, kui mahub kaks, mis ka mahutab rohkem? Kui pikaks venib mitmekümne eri liini sõiduki järjekord peatuses ühelainsal sõidurajal? Jne jne.
T
Tõnu  /   21:24, 10. juuli 2019
Tallinna kesklinnas on teostunud juba üks nii kunstiliselt kui tehniliselt lahenduselt diletantlik projekt, see on Vabaduse väljaku ristisammas. Sinna võib ju sümboli väärtuse ja vajaliku austuse juurde mõtelda, kuid väljanägemine on väga kole ja kogu idee (orden posti otsas) on lapsik. Nüüdseni kogus tuure järgmine diletantlik "peatänava" projekt, mis kavatses 75% kesklinna liiklusest seisma panna ja tekitada uusi ebamugavusi ja ohte kõigile liiklejatele, rikkudes kõiki hea avaliku ruumi põhimõtteid, kuigi väidetavalt tegutses nende nimel. Suur tänu, et see projekt peatati.
M
Martt  /   22:42, 10. juuli 2019
Ulmelised ajudeta genereeritud fantaasiad tulebki seisma panna.
M
Mari  /   23:35, 10. juuli 2019
"väga ilus" on ka kaua renoveeritud Tammsaare park ja selle "imekaunis haljastus" oma istumist peletavate pinkidega
  /   10:20, 11. juuli 2019
Tallinna toiduahelas on absoluutselt kõik võimalik! Liikluskorraldus ja tänavate/parkide renoveerimine on nii kipakas, et sellele pole viisakaid väljendeid. Mäletate veel mitte kuigi ammu seda tolatsemist, kui tudengitel lubati panna kinni Mere puiestee, et sinna maha panna siirdmuru ja siis mängida mingeid kohvikumänge... Nii roheline pealinnake, kus äärelinna parke ei suudeta elementaarseltki korrastada ja muru hakatakse niitma siis, kui see on kasvanud ligi kahemeetriseks, niitmise tulemuseks jääb kõrbev kõnnumaa, kus turritamas suured tüükad ja puud on jalamilt masinatega puruks sõidetud.
M
Mongoli projekt  /   13:03, 11. juuli 2019
Peatänava ääres saavad olema jurtad. See annab võimaluse igal aastal teha jurtadest uus peatänav...
T
T.Rex  /   17:09, 11. juuli 2019
Kui argumentidena kasutatakse sõnu "21. sajand" ja "euroopalikkus", tekib mul vastupandamatu soov revolver haarata.
M
Minul aga taskurätt  /   20:03, 15. juuli 2019
sest nutt tuleb peale...
J
Ja Tartu maantee renoveerimine  /   20:04, 15. juuli 2019
Kuhu ei istutatud puid, rajatud jalgrattateid ega maaluseid parklaid. Milleks need!
M
Misajast maanteed linnas ristuvad?   /   20:05, 15. juuli 2019
21 sajandil? Nalja teete või? Sellise koha nimi võib olla Mäo rist, aga mitte linn!
V
Vanalinn  /   20:08, 15. juuli 2019
On linnavalitsuse heakskiidul "gentlemens clubide" (nt Viru tänaval) asukohaks. Viisakal inimesel pole sinna varsti asja.
K
Kui linna autoga rassida   /   20:09, 15. juuli 2019
siis loomulikult. Linnades liigutakse ühistranspordiga. Autodega sõidetakse maanteedel ja maal.

Kontakt

Telefon +372 614 4181
linnaleht@linnaleht.ee

Linnaleht sotsiaalmeedias